Dunát lehet rekeszteni a legkülönfélébb szakkönyvekkel, az egyetemi jegyzetektől a bestseller “szakirodalmakig” arra vonatkozólag, hogy hogyan, milyen eszközökkel lehet sikeresebbé tenni egy céget.

17 éve dolgozunk cégvezetőkkel és sokszor láttuk már, hogy amikor elolvasnak egy-egy ilyen könyvet, (vagy részt vesznek “Hogyan tegyük sikeressé a cégünket!” tipusú tréningeken), nagyon belelkesednek. Teljesen érthető, hiszen szuper jó elméleteket és életszerű példákat hallanak. Szinte mindig úgy teszik le a könyvet, vagy úgy állnak fel az ilyen jellegű képzésekről, hogy “Ez az, végre! Ezt fogom csinálni!”.

Aztán jön a hétfő és jön az első kérdés: “Hogy is kezdjek neki? Pontosan mit kell tenni?

Legtöbbször itt meg is áll a dolog, hiszen a hétköznapok sodrása nem hagy időt arra, hogy pontos cselekvési tervet dolgozzon ki a cégvezető, és amikor nekikezdene a változtatásoknak az emberek (köztük a középvezetői) nem értik, hogy mit akar, esetleg nem szövetségesként viselkednek.

De miért nem olyan egyszerű a gyakorlatba átültetni az elméleteket, amikor a példákon keresztül olyan könnyűnek tűnik?

Az egyik ok, hogy a KKV nem multi. Na bumm. Ez triviálisnak hangzik, de miért befolyásolja ezt a kérdést?

A nagyvállalatok és a multik jellemzően ún. rendszerközpontú módon működnek, azaz egy jól bejáratott működési szabályzat mentén végzik a munkájukat. A működésük középpontjában tehát a rendszer áll, ami meghatározza az egyes munkatársakat, akik működtetik a rendszert, és meghatározza a vezetőket, akik “működtetik” a munkatársakat.

A KKV ezzel szemben emberközpontú, ahol ez a sorrend éppen fordítva van. A cégvezető, cégtulajdonos áll a működés középpontjában, tőle függ szinte minden, ő határozza meg a körülötte lévő kulcsembereket, középvezetőket, akik aztán hatással vannak az egész cég működésére.

Ezek alapján nyilvánvaló, hogy ami egy multinál működik, az nem biztos, hogy egy KKV-ban is működni fog.

A könyvek, képzések 80-90%-a nagyvállalati, multi típusú működési struktúrát feltételez és az elméletek, módszertanok arról szólnak, hogy miként lehet javítani a rendszeren, hogyan lehet jobb rendszert létrehozni.

Természetesen ez fontos, de nem elég.

A KKV-k fejlesztésének egyik kulcskérdése, hogy miként lehet változásra bírni a cégvezetőt, illetve a középvezetőket. Ők lesznek a fejlődés motorjai, ők fognak minden változtatást végrehajtani. A középvezetőket muszáj szövetségessétenni a változtatásokhoz. Ehhez nem lesz elég “felülről” megmondani, hogy “Holnaptól ez lesz és kész!”. Be kell vonni őket is.